حتما” در خیلی از مواقع متوجه عملکرد ضعیف کارکنان خود شده اید , و راهکارهایی هم برای از بین بردن این ضعف در جهت افزایش بهره وری انجام داده اید , حال سوال اینجاست ؛ اقدام شما به چه میزان در برطرف کردن این مورد نقش داشته است و در این راه موفق بودید؟

هر یک از کارکنان شما دارای خصوصیات اخلاقی و همچنین توانمندی های متفاوتی هستند و سایر فاکتور های دیگر , پس اگر بخواهیم یک نسخه برای همه کارکنان کسب و کار در رابطه با کاهش و ضعف عملکرد بنویسیم باید بصورتی باشد که بتواند کلیت داشته باشد.

در هر کسب و کاری باید در درجه اول علت این ضعف عملکرد را بررسی نماییم , که این میتواند علتهای زیادی را شامل شود .

ضعف مهارت , نبود انگیزه لازم , فرآیند غلط , سیستم ناکارا , مدیریت غلط , زمان بندی نامناسب , مناسب نبودن فیزیک فرد با کاری که انجام میدهد , یا یکسری عوامل دیگر…, در ادامه برخی از دلایل احتمالی عملکرد پایین‌تر از انتظار کارکنان، توضیح داده می‌شود:

فرآیندهای بد : در این رابطه یکی از اساتید مدیریت به نام ” ادوارد دمینگ ” به مدیران کسب و کار تذکر داد که در بیشتر مواقع علت اصلی عملکرد ضعیف کارکنان و پرسنل شما , فرآیندهای بد و نامناسب هستند . اگر از پرسنل خود عملکرد بهتر میخواهید در ابتدا فرآیندهای کاری خود را بررسی کنید , بطور مثال : تاخیردر تحویل یک محصول از یک کارگاه به کارگاه دیگر ( قطعه در جریان ساخت ) شاید روند کاغذبازی مانع اصلی این تاخیر باشد و موارد دیگر, فرآیندهای بد باید اصلاح شود تا به بهبود عملکرد پرسنل کمک کند.

تنش های محیط کار : نابرابری در حجم و مقدار کارها میتو.اند باعث حس عدم عدالت در کار و ایجاد تنش و درگیری و افت کاری پرسنل شود البته میتواند شکل های دیگری هم داشته باشد , پس اگر در محیط کار بین کارکنان تبعیض قایل شویم میتواند تبعات بدی برایمان داشته باشد که یکی از آنها کاهش بهره وری پرسنل است.

کار بیش از اندازه : حتی بهترین نیروهای کاری شما در برابر کار بیش از اندازه بدلیل داشتن توان محدود دچار افت کاری میشوند که این در ادامه هم میتواند بلحاظ کمی و کیفی تاثیرگذار باشد , پس از تعیین اهداف و انتظارات غیر منطقی و استانداردهای سختگیرانه خودداری کنید , مسیرهای اهدافتان را ارزیابی کنید و اگر مانعی در سر راه میبینید بصورت منطقی برطرف نمایید . ( ندادن مرخصی به پرسنل , اضافه کار اجباری , حذف و یا کاهش ساعت استراحت و ناهار پرسنل و … میتواند یکسری از این موانع باشد )

مشکلات شخصی : در برخی مواقع عملکرد ضعیف پرسنل ربطی به محیط کار ندارد. میتواند مشکلات شخصی پرسنل باعث این افت عملکرد باشد ,هرچقدر در حد توان بتوانیم مشکلات ذهنی پرسنل خود را کاهش دهیم میتواند به میزان قابل توجهی در عملکرد آنها افزایش ببینیم و متعاقبا” به لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد آنها هستیم , زیرا در ظاهر این جسم کارکنان است که کار میکند ولی در اصل کارکنان با ذهن خود کار میکنند , پس در صورتی که بتوانیم آرامش ذهنی رایشان ایجاد کنیم میتوانیم شاهد رشد و شکوفایی محیط کار هم باشیم و در زمینه های مختلف پیشرفت داشته باشیم ( کاهش ضایعات _ مصرف بهینه مواد اولیه _ افزایش بهره وری پرسنل , افزایش راندمان تولید , افزایش راندمان ماشین آلات , بهبود در سیستم تعمیرات و نگهداری و… )

پس در آخر ذکر این نکته لازم است که عملکرد کارکنان و پرسنل خود را مدام از طریق گزارشات عملکرد روزانه ( نه از طریق نظارت مستقیم ) در نظر بگیرید و در صورت کاهش عملکرد سریعا” مشکل را رسیدگی کرده و اجازه ندهید این کاهش عملکرد عادی شود زیرا در مجموعه ای کار میکنید که تعداد نفرات دیگری هم حضور دارند و یک کار گروهی است و عملکرد هر یک از گروه بر روی بقیه اعضاء تاثیر دارد , سعی کنید تاثیر مثبت بر روی هم داشته باشند .

گروه مشاوره صنعتی آریانا بعنوان مشاوره کسب وکار همراهی مطمئن برای شما صنعتگر محترم در بهبود بهره وری در سازمان شما میباشد , در شرایط کنونی که اداره یک سازمان مشکلات متعدد اقتصادی دارد باید نسبت به کنترل بیشتر هزینه ها و همچنین افزایش بهره وری , کاهش ضایعات و … اقدامات موثرتری نمود .

ما در کنار شما هستیم تا با افزایش بهره و ری و راندمان تولید نسبت به کاهش هزینه ها و همچنین افزایش بهره وری کارکنان شما , شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر مجموعه شما باشیم.. به امید موفقیت و سربلندی برای همه تلاشگران عرصه تولید

گروه مشاوره صنعتی آریانا moshaverehsanati.ir _ moshaverehsanati.com

با کارشناسان ما تماس بگیرید

gmsariyana.com
09300899160 _ 09916300091

واتساپ
Wa.me/989300899160
کانال تلگرام
 https://t.me/moshaverehsanati
اینستاگرام :
https://www.instagram.com/moshaverehsanati/
سایت :
https://moshaverehsanati.ir

پیام بگذارید